جزئیات اجرای پیچیدهترین طرحهای مهندسی جهان اسلام در حرم امام حسین علیهالسلام + تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۰۷۱۷
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: هماکنون با همت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، ۳ پروژه بزرگ که جزو پیچیدهترین طرحهای عمرانی جهان اسلام محسوب میشوند، در حرم مطهر سالار شهیدان در کربلای معلی در حال اجراست. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مجید نامجو با بیان اینکه هماکنون با همت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، 3 پروژه بزرگ که جزو پیچیدهترین طرحهای عمرانی جهان اسلام محسوب میشوند، در حرم مطهر سالار شهیدان در حال اجراست، اظهار کرد: احداث صحن و شبستان حضرت زینب(س)، طرح اتصال سردابهای حرم مطهر حسینی و ساخت و نصب گنبد جدید، سه پروژه مهم در حال اجرای در حرم مطهر سالار شهیدان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساخت صحن 130000 متری روی بستری از آب!
وی با بیان اینکه فاز نخست از طرح جامع توسعه حرم مطهر حسینی مزین بنام صحن حضرت زینب(س) اکنون به مرحله نازککاری، نماکاری و اجرای تاسیسات رسیده است، تصریح کرد: این صحن با زیربنای بیش از 130 هزار مترمربع در محدودهای از شهر کربلا قرار دارد که براساس شواهد تاریخی، همان منطقه وقایع روز عاشورای سال 61 هجری قمری است.
نامجو در توضیح دلایل پیچیدگی فنی و مهندسی اجرای این طرح گفت: در عمق 3 متری بستر کربلا، آب زیرسطحی وجود دارد که برای اجرای چنین «اَبَر پروژهای» ابتدا باید تدبیری برای مهار آن اندیشیده میشد! مهندسان ایرانی برای غلبه بر این چالش فنی، با استفاده از فناوری روز و بهکارگیری دستگاه «هیدروفرز»، با حفاری و نصب چندین دیواره آببند به ضخامت یک متر و عمق 30 متر، مانع از نفوذ آبهای زیرسطحی به محدوده اجرای طرح شدند که از نظر وسعت و حجم عملیات اجرایی در جهان کمنظیر محسوب میشود.
وی هدف از اجرای این طرح بزرگ را ایجاد فضای زیارتی، رفاهی و خدماتی مناسب و در خور شان زائران سیدالشهدا(ع) اعلام و خاطرنشان کرد: صحن حضرت زینب(س) شامل فضاهایی از جمله شبستانها، کتابخانه، موزه، مهمانسرا و چندین چشمه سرویس بهداشتی و حمام است.
نامجو با بیان اینکه منابع مالی این طرح را دوستداران اهل بیت علیهم السلام از سراسر جهان بهویژه خیران عراقی و ایرانی در قالب نذر و موقوفات اهداء میکنند، اظهار کرد: پیشبینی میشود این طرح بزرگ تا پایان سال 1403 تکمیل و تحویل عتبه حسینی شود.
اتصال سردابهای پیرامون مضجع مطهر امام حسین علیهالسلام
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به همکاری مهندسان ایرانی و عراقی در اجرای طرح سرداب پیرامون مضجع مطهر امام حسین(ع) گفت: عتبه حسینی طرح احداث 4 سرداب گرداگرد ضریح مطهر را به شرکت ارضالقدس عراق واگذار کرده بود که برادران عراقی برای اتصال این چهار سرداب با چالش فنی و مهندسی مواجه شدند.
نامجو افزود: مسئولان عتبه حسینی که پیشتر توان مهندسان ایرانی را در اجرای طرح لاغرسازی و مقاوم سازی ستونهای اطراف ضریح مطهر دیده بودند، از ستاد توسعه و بازسازی عتبات برای کمک به برادران عراقی برای غلبه بر این چالش فنی کمک خواستند.
وی ادامه داد: متخصصان ایرانی با مطالعه دقیق فیزیک خاک و شرایط بستر حرم مطهر و با درک کامل از میزان خطری که اجرای این طرح ممکن است برای سازه تاریخی حرم مطهر ایجاد کند، پیشنهاد احداث دهنههایی به طول 6.5 متر، عرض 12 و ارتفاع حدود 5 متر در نقطه اتصال سردابها را دادند که هم اکنون با موفقیت در حال تکمیل است.
نامجو با بیان اینکه احداث سردابها و اتصال آنها به یکدیگر، فضایی در حدود 4 هزار مترمربع را در اختیار زائران قرار داده است، گفت: بنا به درخواست تولیت محترم حرم و برای تسهیل در ورود و خروج زائران به سرداب، زیرگذری نیز از داخل سرداب به بیرون حرم در حال ساخت است که در آینده زائران بتوانند از صحن حضرت زینب(س) به حرم و بالعکس تردد کنند.
نصب گنبد جدید با ارتفاع 7 متر بلندتر از گنبد کنونی طی ماههای آتی
نامجو به سومین طرح فنی در حال اجرا در کربلا اشاره کرد و گفت: بنابر اسناد تاریخی، گنبد یا قبه حسینی و ستونهای پیرامون ضریح مطهر که گنبد روی آنها قرار گرفته، در قرن هشتم هجری و حکومت جلایریان بنا شده که البته بارها در طول تاریخ، توسط شیعیان و ارادتمندان، بازسازی، تعمیر و تزئین شده است.
وی افزود: گنبد دوم (فعلی) که روی قبه حسینی قرار دارد و اکنون روی حرم مطهر مشاهده میشود، از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفوی و تزئینات آن مربوط به دوره قاجار است.
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات درباره دلایل ساخت گنبد جدید برای حرم امام حسین(ع) گفت: با توجه به ساخت و سازهای سالهای اخیر، میزان دید به گنبد، کاهش یافت به طوریکه زائران از فاصله 50 متری حرم تقریبا هیچ دیدی به گنبد ندارند.همچنین در جریان سرکوب انتفاضه شعبانیه شیعان در زمان دیکتاتوری صدام، صدماتی به گنبد وارد شد، برای همین ساخت گنبد جدید با ارتفاعی بلندتر در دستور کار عتبه حسینی قرار گرفت.
نامجو گفت: به دلیل قدمت سازه تاریخی حرم مطهر، وجود آبهای زیرسطحی و خطر بالای اجرای طرح عمرانی برای ضریح تحت قبه، گروه مهندسی انگشتشماری در جهان حاضر به اجرای این طرح شدند.
وی با بیان اینکه سرانجام از میان طرحهای پیشنهادی مختلف از سراسر دنیا، طرح متخصصان ایرانی مورد پذیرش و اجماع کارشناسان قرار گرفت، افزود: گنبد سوم که در کرمان ساخته و قطعات آن به عراق ارسال شده است 7.5 متربلندتر و از نظر قطر 1.5 برابر بزرگتر از گنبد فعلی است که ان شاء الله در ماههای آتی نصب خواهد شد.
لاغرسازی و تقویت ستونهای اطراف ضریح
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه گنبد جدید حدود 300 تن وزن دارد، افزود: بر اساس پروژه ترفیع گنبد، متخصصان باید ضمن حفظ دو گنبد قبلی، وزن گنبد جدید را نیز به ستونهای اطراف ضریح مطهر بار میکردند لذا ابتدا طرح لاغرسازی و مقاومسازی ستونهای اطراف ضریح مطهر اجرا شد.
نامجو گفت: بر اساس این طرح که در دنیا منحصر به فرد است، ستونهای اطراف ضریح یکی پس از دیگری با استفاده از فناوری ویژهای، تراشیده و همزمان با آرماتوربندی خاص و با استفاده از بتن ضدانفجار، مقاومسازی شد.
وی با بیان اینکه این طرح پرخطر مهندسی با عنایت اهل بیت با موفقیت کامل به بهرهبرداری رسید، اظهار کرد: با اجرای طرح لاغرسازی ستونها، فاصله بین ستونها تا ضریح مطهر از 1.5 متر به حدود 4 متر افزایش یافت.
نامجو با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان از تمامی ارادتمندان اهل بیت دعوت کرد تا بخشی از نذر این ایام خود را به توسعه حرم مطهر حسینی که به تعبیر شهید سلیمانی عمل کوثرانه و صدقه جاریه است، اختصاص دهند؛ علاقهمندان برای مشارکت در فیض توسعه حرمهای مطهر میتوانند با مراجعه به سایت ستاد توسعه و بازسازی عتبات به نشانی www.atabat.org و درگاه پرداخت آنلاین، نذر خود را به میزان دلخواه پرداخت کنند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ستون های اطراف ضریح اجرای این طرح سالار شهیدان حضرت زینب س عتبه حسینی ضریح مطهر گنبد جدید امام حسین اجرای طرح حرم مطهر سرداب ها ستون ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/